Wat verwachten jongeren nu écht van die eerste job? En komt dat beeld wel overeen met de realiteit? Om dit te onderzoeken, organiseerden we op woensdag 8 mei een debat tussen werkgevers en studenten, in samenwerking met Hogeschool PXL en Voka Limburg.
MNM-presentatrice en moderator Dorianne Aussems ging in gesprek met drie PXL-studenten van het departement ‘People & Society’: Angelina Beernaert, Sydney Sourbron en Thijs Vroonen. In het werkgeverspanel: Nadja Meerten van Greenyard, Caroline Creemers van H. Essers en Bart Claes van CRG. Samen bespraken ze de opvallendste resultaten uit de enquête ‘Gen Z op de werkvloer’, die we afnamen bij 100 studenten en 80 werkgevers.
Het resultaat? Een levendig debat, met menig opgetrokken wenkbrauw bij ‘hot topics’ als loonsverwachting en overuren.
Vijf verrassende inzichten op een rijtje:
Is Gen Z een generatie van jobhoppers? Terwijl één op de drie jongeren van plan is om minstens drie jaar bij zijn eerste werkgever te blijven, laat de praktijk iets heel anders zien: negen op de tien Gen Z’ers switcht van job binnen de drie jaar (10% blijft minder dan 6 maanden, 32% tussen 6 maanden en 1 jaar, 52% tussen 1 en 3 jaar).
Hoe flexibel stellen pas afgestudeerden zich op? Wat overuren betreft, is ons onderzoek duidelijk: voor zeven op de tien jongeren zijn extra werkuren geen optie. En als ze overuren moeten maken, dan willen ze daar volwaardig voor vergoed of gecompenseerd worden. Zo’n 40% van de studenten hecht ook belang aan een optimale balans tussen werk en privé.
Studenten verwachten dat bedrijven bij aanwerving van een pas afgestudeerde eerst kijken naar de zogenaamde hard skills, zoals de competenties en het diploma. Maar in de praktijk hebben werkgevers vooral oog voor de attitude van een sollicitant, vóór competenties zoals meertaligheid of analytisch denkvermogen. Ook aan flexibiliteit hechten werkgevers meer belang dan aan het diploma.
Nadja Meerten van Greenyard bevestigt dat kennis belangrijk blijft, maar dat de attitude van een sollicitant wel degelijk doorweegt bij een werkgever. “Goed kunnen samenwerken, initiatief nemen en interesse tonen zijn belangrijke troeven voor een starter.”
Bedrijven die sterk inzetten op duurzaamheid en diversiteit hebben niet automatisch een streepje voor bij Gen Z. Uit onze enquête blijkt dat studenten het imago van een bedrijf op de laatste plaats zetten als ze hun toekomstige werkgever kiezen. Jobinhoud staat bovenaan, gevolgd door het loon en de sfeer op het werk. Verder willen starters graag werkzekerheid én verantwoordelijkheid in hun job.
De helft van de ondervraagde bedrijven geeft een schoolverlater een gemiddeld nettoloon tussen € 1.500 en € 2.000. Dat neemt niet weg dat ruim zes op de tien jongeren een eerste nettoloon boven € 2.000 verwacht. Hier gaapt een kloof tussen werkgevers en werknemers, want amper 6% van de bedrijven geeft starters een gemiddeld nettoloon van € 2.500 of meer.
PXL-student Sydney Sourbron beaamt dat studenten op een stevig startersloon mikken. “Het leven is prijzig, dus ik verwacht zeker en vast een loon van € 2.000 netto. En na twee jaar een bedrijfswagen.”
Dit debat en de resultaten uit onze enquête bieden waardevolle inzichten in de werkvoorkeuren en de verwachtingen van Gen Z. De generatiekloof biedt zowel uitdagingen als kansen voor bedrijven die jong talent willen aantrekken en behouden.
Om Gen Z succesvol te integreren op de werkvloer, moeten werkgevers zich zo goed mogelijk inleven in wat jongeren verwachten en daar slim op inspelen.
Schakel dan ons team van HR-experts in.
Neem contact op