Hoe pak je dit succesvol aan?
Elke organisatie wil de beste talenten aantrekken en aan boord houden. De huidige krapte op de arbeidsmarkt maakt van deze opdracht een extra pittige uitdaging. Hoe bind je medewerkers aan je bedrijf? Door hen te betrekken bij een positieve cultuur en er voor te zorgen dat ze met plezier komen werken.
Want tevreden medewerkers zijn meer betrokken, loyaler, creatiever en productiever. En dat heeft dan weer een positieve impact op de bedrijfsresultaten en concurrentiepositie. Die positieve vibe in je organisatie moet tot uiting komen in je employer branding. Via deze weg toon je de buitenwereld waarin jij je onderscheidt van andere bedrijven en waarom werknemers graag bij jou (blijven) werken.
Employer branding – het bouwen aan je merk als werkgever – is het creëren van een positief imago voor bestaande en potentiële medewerkers en het investeren in doeltreffende en creatieve acties om dit imago op peil te houden. Dergelijke proactieve aanpak zorgt ervoor dat je je als werkgever krachtig onderscheidt van directe concurrenten en zo zowel huidige medewerkers aan boord houdt als nieuw talent aantrekt.
Kortom: een werkgeversmerk is de reputatie die je opbouwt als plek om te werken, met alle troeven en faciliteiten die je kunt bieden.
Employer branding is een krachtige rekruteringstool. Het is echter geen doel op zich, maar een middel om talent aan te trekken en te behouden. En veelgehoord misverstand is trouwens dat een goede employer brand enkel van belang is voor bedrijven die in een krappe arbeidsmarkt actief zijn (wat vandaag trouwens voor bijna alle bedrijven het geval is). Ook bij een groot aanbod van personeel blijft het cruciaal om steeds de beste – en dus per definitie schaarse – kandidaten aan te trekken.
Er is slechts één manier om je employer brand succesvol uit te bouwen, en dat is door er permanent tijd, middelen en energie aan te besteden. Met de volgende bouwstenen kun je alvast van start gaan:
Laat sollicitanten duidelijk zien op welke manier je als bedrijf het verschil maakt voor je personeel en klanten. Dit kan potentiële werknemers definitief over de streep trekken.
Focus tijdens het rekruteringsproces op groei en ontwikkeling van werknemers, zowel in huidige als toekomstige functies. Investeringen in opleidingstrajecten en interne begeleiding maken voor nieuwe talenten vaak het verschil.
Opleiding en vorming zijn belangrijk, maar het zicht op promotiekansen is dat ook. Toptalenten verkiezen bedrijven die mensen regelmatig laten doorstromen.
Zet je loonpakketten en extralegale voordelen extra in de kijker. Vanwege de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het cruciaal om een competitief loon aan te bieden, inclusief originele voordelen (van fitnessabonnement tot strijkdienst).
Vroeg of laat moet je afscheid nemen van een medewerker. Hierbij is het niet alleen belangrijk om dit afscheid op een hoffelijke manier af te handelen (zodat de ex-collega deze correcte aanpak via sociale media kan delen), maar ook om via een exitgesprek waardevolle feedback te verzamelen die je kan gebruiken om je bedrijfsprocessen te verbeteren en je employer branding daarop af te stemmen
Probeer je bedrijf ook in het algemeen aantrekkelijk te maken voor je medewerkers, bijvoorbeeld door het organiseren van leuke teambuildings of bedrijfsfeestjes.
Zet ambassadeurs in en verzamel positieve testimonials van je werknemers.
Om te beginnen heb je een streepje voor bij sollicitanten: met een aantrekkelijk loonpakket, interessante doorgroeimogelijkheden en een uitnodigende bedrijfscultuur – inclusief maatschappelijk verantwoord ondernemen en een open blik op hybride werken – word je ongetwijfeld top of mind bij nieuw talent dat de arbeidsmarkt bestormt.
Daarnaast zul je ook het aantal spontane sollicitaties zien toenemen. En dat kan zeer interessant zijn om de pipeline met sollicitanten te vullen en de pool met beschikbare uitzendmedewerkers uit te breiden.
Tevreden sollicitanten en gelukkige werknemers kunnen uitgroeien tot de beste ambassadeurs van je bedrijf. Hun inspanningen om via sociale media de sterktes van je organisatie te delen, zijn van goudwaarde.
Bovendien verdienen investeringen in employer branding zichzelf dubbel en dik terug, omdat ze de loyaliteit en het gevoel van trots bij uw huidige werknemers een boost geven.
De volgende bedrijven maken werk van sterke employer branding content, gecombineerd met innovatieve communicatiekanalen:
Sodexo USA: deze B2B-speler zet voornamelijk eigen medewerkers in om het verhaal achter hun jobs te vertellen. Op de jobsite – die uitgegroeid is tot een echte ‘recruiting hub’ – vinden sollicitanten veel uitleg over de bedrijfscultuur. Die boeiende content wordt aangevuld met onder andere een eigen YouTube-kanaal, een Facebook-pagina en een Career-blog.
IKEA: de jobsite van deze wereldspeler straalt menselijkheid uit. Dankzij een laagdrempelige aanpak worden sollicitanten over de streep getrokken via handige sollicitatietips, een blik achter de schermen van het rekruteringsproces en getuigenissen van toekomstige collega’s. Op deze jobsite zet het bedrijf ook zijn bedrijfswaarden extra in de kijker, met een glansrol voor duurzaamheid en ecologische verantwoordelijkheid.
EY: deze Big 4-speler in de wereld van fiscaliteit, boekhouden en audit is voortdurend op zoek naar young potentials. En omdat fiscale en financiële professionals tot een knelpuntcategorie behoren, haalt EY op haar jobsite alles uit de kast met video’s, getuigenissen en andere inspirerende info. Medewerkers vertellen over carrièrekansen, doorgroeimogelijkheden, flexibele arbeidsvoorwaarden en aandacht voor mentaal welzijn op de werkvloer.
Allianz: als een van de grootste verzekeringsmaatschappijen ter wereld doet deze multinational heel wat inspanningen om een wat saai en stoffig imago van zich af te schudden. Sollicitanten krijgen een brede waaier van verrassend innovatieve en ludieke rekruteringstools aangeboden. Met leuke getuigenissen van vaste medewerkers en BV’s op een aparte jobsite, aantrekkelijke filmpjes op een eigen YouTube-kanaal, boeiende podcasts, hypermoderne kantoren en veel aandacht voor flexibel werken (via een ‘Full Flex’-formule) komt dit bedrijf verrassend hip uit de hoek.
Mist je team een enthousiaste werknemer die de puzzel compleet maakt? Wij ontdekken het graag tijdens een gemoedelijk gesprek bij een (virtueel) kopje koffie.
Contacteer onsBuig je in detail over je cv en sollicitatiebrief. Zijn die overtuigend genoeg? Wij geven je wat inspiratie.
Ben je op zoek naar je volgende uitdaging? Met een sterk cv maak je direct een onvergetelijke indruk.
Buig je in detail over je cv en sollicitatiebrief. Zijn die overtuigend genoeg? Wij geven je wat inspiratie.
Ben je op zoek naar je volgende uitdaging? Met een sterk cv maak je direct een onvergetelijke indruk.