Elk bedrijf - groot of klein - wil het beste talent aantrekken en aan boord houden. De krapte op de arbeidsmarkt maakt die 'war for talent' extra pittig. Via een sterke employer brand toon je waarom werknemers graag voor je werken en hoe je je onderscheidt van andere bedrijven. Zo kom je snel op een positieve manier in het vizier van potentieel nieuwe medewerkers, waardoor je makkelijker nieuw talent zal aantrekken.  
 
Het spreekt voor zich dat een positieve bedrijfscultuur en uitdagend werk bijdragen tot loyale en productieve medewerkers. Dat heeft ook een gunstige invloed op de bedrijfsresultaten en het concurrentievermogen van je bedrijf. Employer branding helpt je om iedereen te laten zien welke je inspanningen levert op dat vlak. 

Wat is employer branding? 

Via employer branding - als werkgever bouwen aan je merk – creëer je een positief imago voor bestaande en potentiële werknemers. Tegelijk investeer je in doelgerichte en creatieve acties om dat imago te behouden. Via een proactieve aanpak onderscheid je je van directe concurrenten, zodat je makkelijker nieuw talent aantrekt en je huidige werknemers aan boord houdt. 

Met andere woorden: je employer brand is de reputatie die je opbouwt als werkomgeving, met alle troeven en faciliteiten die je te bieden hebt. 

Waarom is employer branding zo belangrijk? 

Employer branding is een krachtig rekruteringsmiddel. Het is geen doel op zich, maar een middel om talent aan te trekken en te behouden. Een veelvoorkomend misverstand is dat een goed werkgeversmerk alleen belangrijk is voor bedrijven die actief zijn in een krappe arbeidsmarkt. Maar zelfs met een groot aanbod potentiële werknemers blijft het cruciaal om de beste - en dus per definitie schaarse - kandidaten aan te trekken en te behouden. 

Dit zijn samengevat de voordelen van een sterk werkgeversmerk: 

  • Je hebt een streepje voor bij sollicitanten: met een aantrekkelijk salarispakket, interessante carrièremogelijkheden en een uitnodigende bedrijfscultuur - inclusief maatschappelijk verantwoord ondernemen en oog voor hybride werken – word je top-of-mind bij nieuw, aanstormend talent. 

  • Daarnaast zal je ook een toename zien in het aantal spontane sollicitaties. Dat kan heel interessant zijn om intern een talentpool uit te bouwen. 

  • Tevreden sollicitanten en werknemers zijn de beste ambassadeurs van jouw bedrijf. Als zij de sterktes van je bedrijf met de buitenwereld delen, is dit goud waard. 

  • Investeringen in employer branding betalen zichzelf snel terug, omdat ze de loyaliteit onder je huidige werknemers en zo de productiviteit vergroten. 

Zo versterk je je employer branding 

Er is maar één manier om je employer brand succesvol uit te bouwen, en dat is door er continu tijd, middelen en energie in te investeren. 
 
Volgende bouwstenen zetten je alvast op de goede weg: 

  • Toon sollicitanten duidelijk hoe je als bedrijf het verschil maakt voor je personeel en klanten. Dat kan potentiële werknemers over de streep trekken om voor jou te kiezen. 

  • Focus tijdens het wervingsproces op de groei en ontwikkeling van werknemers, zowel in hun huidige functie als in de toekomst. Investeringen in trainingsprogramma's en interne begeleiding maken vaak het verschil voor nieuw talent. 

  • Training en opleiding zijn belangrijk, maar het vooruitzicht op promotiekansen ook. Toptalenten geven immers de voorkeur aan bedrijven waar mensen geregeld promotie kunnen maken. 

  • Benadruk je aantrekkelijke loonvoorwaarden en secundaire arbeidsvoorwaarden. In de huidige, krappe arbeidsmarkt is een competitief salaris een must, maar het is ook belangrijk om je extralegale voordelen (van fitnessabonnement tot strijkdienst) in de kijker te zetten. 

  • Vroeg of laat moet je afscheid nemen van werknemers. Als je dit hoffelijk en correct aanpakt, dan blijft je ex-collega je gunstig gezind, op sociale media bijvoorbeeld. Verder kan je via een exitgesprek waardevolle feedback verzamelen. Die kan je gebruiken om je bedrijfsprocessen te verbeteren en om je employer branding eventueel bij te sturen. 

De rol van marketing voor een sterk werkgeversmerk 

Marketing speelt een cruciale rol bij een succesvolle employer branding. Via die weg kun je immers een aantrekkelijke en consistente boodschap communiceren naar potentiële werknemers. Via gerichte marketingcampagnes zet je jouw unieke sterktes als werkgever in de kijker. Denk maar aan flexibele arbeidsvoorwaarden, loopbaanontwikkelingsmogelijkheden, een inclusieve werkomgeving en/of een duurzaam ondernemingsbeleid. Je kan de kracht van marketingcampagnes ook inzetten om de betrokkenheid van je huidige werknemers te vergroten. Dat leidt dan weer tot een positieve bedrijfscultuur en mond-tot-mondreclame die je employer brand versterken. 

De kracht van recruitment marketing  

Weet je niet waar te beginnen? Bij Asap helpen we je om concrete acties in je recruitment marketing op te zetten. Door zo duidelijk te tonen wie je bent en wat jouw troeven als topwerkgever zijn, val je extra op in de digitale jobmarkt. Op die manier bouw je meteen een sterke band op met toekomstig talent. 

Een succesvolle campagne start bij Asap met een uitgebreide intakefase. Op dat moment stel je via gerichte vragen en antwoorden je propositie als werkgever scherp. Op basis van die info volgt de vertaalslag naar een overzichtelijk contentplan, waarbij huidige en nieuwe medewerkers in woord en beeld hun verhaal doen. 

Een informatief blogartikel, leuke videogetuigenis of fotosessie met medewerkers: alle pistes zijn mogelijk. Het juiste format voor de juiste boodschap: met een goed doordachte omnichannelstrategie komt jouw employer brand zoveel mogelijk in beeld. Als kers op de taart wordt een advertentiecampagne uitgerold, zodat toekomstige medewerkers jouw vacatures makkelijk vinden. 
 

Aan de slag! 

Wil je jezelf profileren als een innovatief bedrijf, een organisatie waar het aangenaam werken is en/of een werkgever die zijn mensen financieel verwent met een aantrekkelijk salarispakket? Ga dan zo snel mogelijk aan de slag met een breed scala aan communicatiemiddelen. Zo kun je inzetten op een wervingswebsite, sociale media en deelnemen aan beurzen. 

Ontdek hoe Asap je kan ondersteunen bij je recruitment marketing.

Contacteer ons voor meer informatie.

Neem contact op