Elk jaar studeert een getalenteerde lichting jongeren af. Een zeer interessante doelgroep voor jouw bedrijf, want jonge talenten zijn vaak zeer gemotiveerd om te tonen wat ze in hun mars hebben. Bovendien komen ze recht van de (hoge)school- of universiteitsbanken, en dus is hun parate kennis helemaal up-to-date.
Eén probleem: jij bent niet de enige die deze jonge krachten aan boord wil halen. Ook andere werkgevers sparen kosten noch moeite om jong talent aan te trekken.
De hamvraag is dus: hoe krijg je jouw bedrijf of organisatie top-of-mind bij de nieuwe lichting afgestudeerden? Met andere woorden, welke professionele aandachtspunten staan bij hen bovenaan het verlanglijstje?
We helpen je alvast op de goede weg met deze acht praktische tips.
De nieuwe generatie op de werkvloer hecht veel waarde aan de bedrijfscultuur. Jonge mensen willen werken voor bedrijven waar ze zich gewaardeerd en thuis voelen.
Een positieve bedrijfscultuur voor hen creëren begint dan ook met een open communicatie, zorgen voor een gemeenschapsgevoel en oog voor sociale interactie. Maak dus werk van teambuildingactiviteiten, permanente feedback en een inclusieve werkomgeving.
Investeer in recruitment marketing. Zo zorg je ervoor dat je inspanningen ook zichtbaar zijn online. Bouw aan je 'employer branding' en versterk de connectie met je (toekomstige) medewerkers via sociale media, blogposts en een aantrekkelijke website.
Pas afgestudeerden zijn op zoek naar een werkomgeving waar ze professioneel kunnen groeien en zichzelf ontwikkelen. Ze zijn gretig om nieuwe vaardigheden te leren en hun carrière verder te ontwikkelen.
Als werkgever kun je hierop inspelen met interne trainingsprogramma's, ondersteunend mentorschap en de nodige aandacht voor loopbaanontwikkeling.
Op die manier toon je dat je volop investeert in de toekomst van jonge medewerkers.
Een marktconform loon is uiteraard belangrijk om nieuwe medewerkers aan te trekken. Speel dat element dus zeker uit in je communicatie.
Maar vergeet ook niet dat er nog andere vormen van verloning zijn. Extralegale voordelen, incentives en andere extra’s zijn zeker zo interessant. Denk bijvoorbeeld aan maaltijdcheques, een ziekteverzekering, pensioenplan, fitnessabonnement of gratis abonnement voor het openbaar vervoer … Het zijn allemaal voordelen die je kunt bieden op maat van jonge medewerkers.
De jongere generatie werkt het liefst voor bedrijven die zich inzetten voor het milieu en zich sociaal betrokken voelen. Je kunt jouw aantrekkingskracht op dat vlak vergroten door duurzaamheidsacties, maatschappelijke initiatieven en liefdadigheidswerk te ondersteunen.
Zo toon je dat jouw organisatie niet alleen winst nastreeft, maar ook een positieve impact wil hebben op de samenleving.
Pas afgestudeerden willen weten welke carrièrepaden ze binnen jouw organisatie kunnen bewandelen en hoe ze intern kunnen groeien. Goed gestructureerde doorgroeiprocedures geven jonge talenten een richting en doel in hun loopbaan.
Door hen voldoende autonomie te geven, bied je hen bovendien de kans om snel zelfstandig te leren werken, en dus voluit aan hun groei te werken.
Een gezonde werk-privébalans staat hoog op de verlanglijst van pas afgestudeerden. Ze willen niet dat hun werk hun leven domineert. Flexibele werktijden bieden, de mogelijkheid om te telewerken en voldoende vakantiedagen zijn enkele mogelijkheden om als werkgever te zorgen voor een gezonde balans.
Als je een werkomgeving weet te creëren die tegelijk productief en aantrekkelijk is voor je medewerkers, zal dat zeker in de smaak vallen bij jong talent.
Jonge medewerkers vinden erkenning en feedback belangrijk. Ze willen weten dat hun werk gewaardeerd wordt en wensen constructieve feedback om verder te kunnen groeien.
Plan dus regelmatig prestatiebeoordelingen in en zorg voor een open communicatie. Zo houd je jonge medewerkers gemotiveerd en betrokken.
Pas afgestudeerden zijn opgegroeid in een digitale wereld. Ze verwachten dan ook dat hun werkgever up-to-date is wat de nieuwe technologieën betreft.
Ze zijn fan van bedrijven die flexibel omgaan met deze tools, zodat ze onafhankelijk van plaats en tijd kunnen werken en via moderne toestellen met elkaar kunnen communiceren.
Als je ervoor kan zorgen dat jouw IT-infrastructuur en -beleid op die verwachtingen aansluiten, heb je alvast een streepje voor bij jonge medewerkers.
Nood aan een duwtje in de rug om jong talent aan te trekken? Als ervaren recruitment marketing-partner helpen wij jou opvallen in de jobmarkt. Toon je wie je bent en bouw stap voor stap sterke banden op met de talenten die het best bij jouw organisatie passen!
alles over recruitment marketing