Samenwerken met zoveel verschillende persoonlijkheden op de werkvloer is niet altijd even makkelijk. Kleinigheden kunnen soms de aanleiding zijn tot een gespannen of zelfs agressieve situatie. Hoe je daar best op reageert? Met deze Asap-tips ontmijn je de spanningen op de werkvloer!
Harde woorden, venijnige opmerkingen, beledigingen, vernederingen, roddelen, uitlachen, intimidatie, kwetsende (cyber)berichten, vijandige gebaren, fysieke bedreigingen en zelfs slagen: het zijn allemaal uitingen van agressief gedrag. Maar wat is de oorzaak ervan?
Agressie uit frustratie
Een aanhoudende file, problemen thuis, vertragingen die je (strakke) timing in gevaar brengen, een collega die een fout maakt, moeilijke klanten: soms is de spreekwoordelijke druppel voldoende om de emmer te doen overlopen. Spanning en frustratie die al een hele periode opgebouwd werden, kunnen tot uitbarsting komen door een kleine vonk.
Agressie als middel om iets te bereiken
Een job sneller laten uitvoeren door je team? Moeilijkheden of problemen op de werkvloer aankaarten? Nieuwe beschermingsmiddelen nodig? Door zich agressief op te stellen, hoopt de persoon in kwestie dat hij (sneller) krijgt wat hij wil. Agressie is in dit geval een manier van communiceren, een middel om iets te bereiken.
Agressie wekt agressie op. Als iemand tegen je schreeuwt of je beledigt, heb je de neiging om in de verdediging te gaan en terug te schreeuwen. Als iemand je duwt, duw je makkelijk terug in een reflex. Het is op zich een natuurlijk reactie. Maar in beide gevallen zal de explosieve situatie alleen maar verergeren.
Beter is om de situatie te blussen en het agressieve gedrag proberen af te zwakken. Dat kan met deze 3 tips.
Probeer niet in te gaan op het agressieve gedrag.
Laat je niet meeslepen door de situatie, hoe moeilijk dat ook is. Hou ook letterlijk fysiek afstand: minstens 1 à 2 meter. Een woede-uitval kan misschien escaleren naar een fysiek bedreigende situatie. Dreigt de situatie ook echt uit de hand te lopen? Ga dan desnoods even weg, zodat de andere de tijd en mogelijkheid heeft om te kalmeren.
Probeer te luisteren naar de agressieve persoon.
Ook al is de manier waarop de agressieve persoon zich uit niet zo fraai, probeer ondanks alles toch te luisteren naar wat hij/zij te zeggen heeft. Focus op de inhoud. Zo kom je te weten waarom hij/zij zo reageert en kunnen jullie - samen - een oplossing vinden. Probeer de persoon daarbij ook niet teveel te onderbreken. Zo kan hij/zij zijn/haar verhaal doen en is er automatisch een ontlading van spanning.
Spreek altijd in de ik-vorm.
Probeer ook verbaal verzachtende woorden te gebruiken. ‘Ik voel me bedreigd’ klinkt heel wat minder scherp dan een beschuldigende ‘Jij bedreigt me’.
Meer weten? Wil je in alle vertrouwen praten over agressief gedrag op de werkvloer? Je preventieadviseur is er voor je.
Enjoy your (safe) Job!