Hoe ziet de dag van een vrachtwagenchauffeur eruit bij H.Essers? Met die vraag trokken we naar collega Janne van het inhouse Asap kantoor bij deze Limburgse topwerkgever. Zij neemt je een mee tijdens deze werkdag van Angelo, chauffeur bij H.Essers in Genk.
Angelo is een persoon die al 24 jaar zijn job als vrachtwagen chauffeur met heel veel liefde doet. De passie die je hoort wanneer hij uitleg geeft en voelt wanneer hij rijdt met de vrachtwagen geeft je gewoon goesting om er zelf aan te beginnen.
Het heeft mij alvast heel veel goesting en motivatie gegeven om meer mensen als hem te zoeken en ze de job van hun leven te bezorgen.
Om 5:30 kwam ik aan bij de site van H.Essers, waar ik werd verwelkomd met een warme koffie en een leuk gesprek met de chauffeurs. Elke ochtend babbelen ze even over waar ze die dag naartoe moeten en kijken ze of ze elkaar kunnen helpen met de exacte locatie te vinden waar ze zouden moeten gaan laden en lossen.
Na dat we de trekker hebben bijgetankt gaan we op zoek naar onze container die we moeten gaan lossen in Eupen.
Onderweg naar Eupen kreeg ik van Angelo de uitleg over hoe de chauffeurs doorheen de dag de planningen doorkrijgen. Elke dag is dus eigenlijk een verassing vol met nieuwe locaties.
Rond 8:00 kwamen we aan in Eupen.
Er waren bij het bedrijf wat administratieve problemen met de papieren waardoor we 2 uur hebben moeten wachten voor ze de container konden lossen. Dit leek voor het ideale moment om onze eerste pauze te pakken en onze boterhammen op te eten.
Ondertussen had ik ook wat vragen over ADR goederen en hoe deze moeten vervoerd en gelost worden.
We konden teerug vertrekken en besloten langs de snelweg even te stoppen voor een kleine pauze en ons middageten te kopen want we kregen door dat onze volgende bestemming Engis was. Nog een dik uur rijden richting Luik. Hier gingen we naar een goed beveiligde bewaakte chemiefabriek om ADR goederen te laden.
Toen we aankwamen bij het chemiebedrijf was het meteen bij aankomst duidelijk dat ze hier zeer strikt zijn op vlak van veiligheid en toegangscontrole. Het zag er dan ook naar uit dat ik waarschijnlijk niet mee naar binnen mocht.
Het was even zoeken hoe we ons precies moesten aanmelden en waar we moesten zijn, maar iedereen was zo vriendelijk en behulpenzaam, ze legdenons met plezier uit hoe en wat te doen.
Angelo moest zijn veiligheidskleren aantrekken voor hij naar binnen mocht. Zeer belangrijk dus om altijd je volledige veiligheidsuitrusting in je vrachtwagen te voorzien. Je weet nooit wanneer je het nodig hebt.
Als laatste halte van de dag mochten we tegen 15:00 terug naar de thuisbasis bij Dryport in Genk rijden. Laatste taak van de dag: 3 meter goederen bijladen in onze container zodat deze terug vol was alvorens die terug naar zijn staanplaats te brengen.
Bekijk dan snel onze openstaande vacatures voor deze zeer boeiende en afwisselende job.