Feit: heel wat mensen vinden een (nieuwe) job via via. Social media spelen daarbij meer en meer een belangrijke rol. Logisch. Vanachter je computer, tablet of smartphone bereik je heel wat contacten én blijf je 24/7 op de hoogte van nieuws en opportuniteiten. Hoe je social media precies inzet tijdens je zoektocht naar een nieuwe job? Dat ontdek je hier.
Vooral LinkedIn, Facebook en Twitter staan bovenaan in Google. Dit zijn de meest efficiënte kanalen in de zoektocht naar een job. LinkedIn is daarbij een vanzelfsprekende. Maar ook Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat, … kan je inschakelen om jezelf te profileren. Foto’s, video's en/of stories geven namelijk een interessante kijk op je persoonlijkheid, interesses, talent, dromen en ambities. Post je graag privégegevens? Pas dan je privacy-instellingen aan.
Heb je nieuwe mensen leren kennen? Connecteer dan meteen met hen via social media. Nodig professionele contacten uit via LinkedIn – met een gepersonaliseerd bericht. Facebook, Instagram, Twitter, … zijn er voor informerele contacten. Hét voordeel van een online connectie? Je ziet meteen welke vrienden je gemeenschappelijk hebt met je nieuwe contact. En aan wie je nieuwe contact jou eventueel kan introduceren.
Vergeet je offline netwerk ook zeker niet: Sterk netwerken: de do's-and-don'ts
Op zoek naar een (nieuwe) job? Laat gewoon weten aan je netwerk dat je openstaat voor een nieuwe uitdaging. Plaats een oproep waarbij je duidelijk aangeeft wat je capaciteiten zijn en welke richting je uit wil. Vraag of iemand je kan introduceren bij een bepaald bedrijf. Misschien krijg je wel een insider tip voor een gloednieuwe vacature. Of kan iemand uit je netwerk je de gegevens doorspelen van een interessante contactpersoon. Er is altijd wel iemand die iemand kent. Ben je aan het werk en wil je liever wat discreter te werk gaan? Laat recruiters – achter de schermen – weten dat je beschikbaar bent. Dit kan op LinkedIn makkelijk via een knop in je privacyinstellingen.
In welke bedrijven zou je graag willen werken? Maak een shortlist van bedrijven en volg die via social media. Zo krijg je dagelijks gratis toegang tot waardevolle informatie: activiteiten, events, projecten, interessant sectornieuws en … nieuwe vacatures!
Denk eraan: toekomstige werkgevers en rekruteerders kijken mee op je social media. Hou je LinkedIn-profiel dus up-to-date met je laatste projecten en uitdagingen. Vermeld ook duidelijk je contactgegevens, zodat rekruteerders je makkelijk kunnen bereiken. Hier vind je extra tips om een sterk LinkedIn-profiel te maken. Maar vergeet ook de informele kanalen niet. Filter je privé-posts via de privacyinstellingen of maak speciale lijsten voor vrienden, kennissen, contacten. Zo heeft niet iedereen meteen een blik in je persoonlijke leven.
Zorg ervoor dat je gevonden wordt online. Dat doe je door actief deel te nemen en je betrokkenheid te tonen. Ga online in gesprek met je contacten, geef comments, deel relevante content, publiceer zelf artikels over specifieke thema’s. Je kan ook aanbevelingen vragen van je netwerk – anderen die zeggen waar jij goed in bent, komt zoveel geloofwaardiger over dan dat je dat zelf doet.
Bedrijven zetten social media steeds vaker in om nieuwe medewerkers aan te trekken. LinkedIn zoekt zelfs automatisch vacatures voor je, op basis van je eigen profiel. Klik daarvoor op de tab 'vacatures'. Je kan er ook zelf gericht op functie en locatie zoeken. Via Google kan je aan de slag gaan met de zoekfunctie "job + regio" (bv "mechanieker + Limburg").
Solliciteren via social media biedt je duidelijk een voorsprong. Hoog tijd dus om je sollicitatiestrategie op punt te stellen. :-) Meer interessante sollicitatietips vind je hier.
Succes en … Enjoy your (new) Job!
Hieronder ontdek je vijf krachtige manieren én tips om ook binnen jouw team levenslang leren te stimuleren.
Authentiek leiderschap wint aan terrein in de bedrijfswereld, en dat is niet zonder reden.
Wendbaarheid op de werkvloer is niet langer een luxe, maar een absolute noodzaak.
Hieronder ontdek je vijf krachtige manieren én tips om ook binnen jouw team levenslang leren te stimuleren.
Authentiek leiderschap wint aan terrein in de bedrijfswereld, en dat is niet zonder reden.
Wendbaarheid op de werkvloer is niet langer een luxe, maar een absolute noodzaak.